tisdag 19 mars 2013

Anteckningar från Sverigemötet #3


Seminarium 4 – storytelling med kommunstyrelsens ordförande i Vellinge Lars-Ingvar Ljungman, hållbarhetschefen på Max Hamburgerrestauranger Pär Larshans, Pr-konsulten Annika Hiltunen från Westander och Patric Åberg, kommunstyrelsens ordförande i Östra Göinge.

Seminariet var en diskussion om vikten av att berätta sin historia, oavsett om det handlar om ens politik eller hamburgare. Om folk köper din historia så kommer dem också köpa din produkt, sades under diskussionerna och det är lite essensen i det hela.

Valet 2006 var det första valet i Sverige där historien om hur partierna ville att Sverige skulle se ut verkligen hade en betydelse. Då gick Alliansen ut och pratade om ett Sverige där utanförskapet bara växte och växte och att man nu behövde vända på skutan och göra det bättre för alla och behovet av en välformulerad historia har visat sig vara otroligt stort även på lokal nivå.

Flertalet kommuner där Moderaterna gick fram både 2006 och 2010 så berodde det på att man vände på hela kampanjtanken och istället för att som ”vanligt” bara sätta ut några affischer och dela ut flygblad så gjorde man det med en större tanke i bakhuvet. Man började om från början.

Till och börja med så måste man fundera ut vad det är man vill ha ut av ens historia, vad är syftet, vad är målet, var vill vi vara. Om syftet är att vinna ett val så kommer därefter frågan, vad krävs för att vi ska kunna göra det? Därefter börjar man analysera vilka grupper, antingen konsumenter eller väljare, som måste rösta på dig eller köpa din produkt för att du ska kunna ta dig till ditt mål.

Därefter handlar det om att anpassa din historia så att så många av de tilltänkta målgrupperna kan förstå och ta sig till din historia. Ett exempel är Max som arbetat väldigt hårt med att få en stark miljöstämpel på sitt företag. När Paul McCartney var i Bryssel och pratade inför en stor publik fylld med politiker och lobbyister så tog han upp 4 exempel på företag som jobbade aktivt med att göra sitt företag miljöneutralt, 1 av dom 4 exempel var Max. Det intressanta här är inte bara att en så pass internationellt känd person gjorde något sådant, utan det intressanta är att Paul dessutom är vegan och gjorde därmed reklam för en hamburgerkedja.
Det man under seminariet ville säga med detta var att även den som från början inte håller med dig i varje sak, till slut kan komma att bli din bästa vän så länge den personen kan acceptera hela ditt koncept, hela din historia. Då har detaljerna inte så stor betydelse, utan då är helheten A & O.

När man anpassat sin historia så att den passar så stora målgrupper som möjligt så handlar det om att hitta en bra kanal för att kommunicera ut din historia. På lokal nivå är det mer viktigt med ”snacket på stan”, dvs att hitta budbärare som för vidare din historia så att den sprider sig självt till slut. Att sätta upp affischer med lockande slogans och snygga bilder funkar bara till en viss nivå, men det räcker inte hela vägen. En bra historia, en bra storytelling, funkar som bäst när du själv inte är den som sprider budskapet, var något som fördes fram ofta. Och det är kopplat till att historian är så pass brett förankrad så att den går hem hos ”vanligt folk”, dvs många kan ta den till sig.

Varför är då detta viktigt? Den frågan dök upp i slutet av seminariet.

Därför att väljare mer och mer bestämmer sig på valdagen vem hen ska rösta på och då kommer inte bara detaljer in i bilden, utan då handlar det även om hur partiernas känns. Om ett partis historia inte känns lockande så kommer det partiet att väldigt snabbt hamna i nej-högen, men om vi som parti har en historia som tilltalar fler så är chansen större än vi under valdagen kommer få fler röster. Detta gäller främst yngre väljare men även äldre, vilket mycket forskning visar. En gång i tiden var svenskar ett folk som gick mer på detaljer och det tekniska, men det är samma utveckling i hela världen där man går mer mot känsloladdade beslut och då måste även politiken anpassa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar