Seminarum 3 – lokalt
företagsklimat med Hanif Bali, Pehr Granfalk och Li Jansson
Seminariet handlade
om hur kommuner kan arbeta med att stärka det lokala företagsklimat för att på
så sätt få en mer attraktiv och dynamisk arbetsmarknad.
Pehr Granfalk, kommunstyrelsens
ordförande i Solna, pratade om hur man i Solna vände en nedåtgående trend med
färre nya företagsetableringar, färre arbetstillfällen och en tilltagande
arbetslöshet främst bland invandrare till att nu ha Sveriges lägsta
arbetslöshet bland invandrare, unga och en arbetsmarknad som växer för varje år
som går. Solna är dessutom den kommun efter Stockholm stad som har flest
huvudkontor i Sverige.
Pehr tog främst upp
dessa åtgärder som anledning till denna utveckling
a. Kommunen måste ha en aktiv dialog med företagen för få veta vad företagen har för
planer för att på så sätt kunna underlätta vid eventuella planläggningar av
kommunal mark
b. Det är också viktigt att veta hur företagen
ser på deras situation rent arbetsmarknadsmässigt. Om en viss kompetens saknas
så kan kommunens arbetsmarknadsenhet arbeta med att försöka hitta lämpliga
kandidater som kan arbeta inom det området. Helst då personer som är arbetslösa
och hjälpa dem få rätt kompetens.
c. Det handlar också om att visa att kommunen är
intresserad av hur det går för företagen. Det är inte en fråga om att
favorisera vissa företag eller sektorer, det handlar helt enkelt om att vara
nyfiken och vara på alerten inför nya utmaningar. Det handlar också om att visa
främst nystartade företag att politiken finns där och vill kunna se till så att
kommunen går bra.
d. En effektiv handläggning av ärenden som rör
företagens verksamhet, om det så gäller bygglov eller andra tillstånd som
kommunen utfärdar. Företagen måste kunna lita på att kommunen levererar besked
inom rimlig tid. Kommuner där ärenden dras i långbänk är också kommuner där
näringslivsutvecklingen går nedåt.
e. Ett riktat arbetsmarknadskontor i kommunal
regi för att enklare kunna hitta rätt arbetskraft till företagen har i Solnas
fall även fungerat väldigt bra. De personer som idag går på försörjningsstöd i
kommunen slussas vidare dit istället för till en socialnämnd då fokus är
arbete, inte bidrag.
Li Jansson, ekonom
hos Svenskt Näringsliv med ansvar för lokalt företagsklimat, pratade om dessa 9
punkter;
Synliggör företagandet och de företagsamma i
kommunen
a. Anordna galor, ge ut priser, anordna
tävlingar, ha månadens företagare etc etc. Skapa goda förebilder och våga visa
upp dom.
Ge elever kunskap om och kontakt med
näringslivet
a. Ett mer aktivt arbete när det gäller att
erbjuda attraktiva och givande PRAO-platser är ett framgångsrikt sätt för att
visa vad olika sektorer och företag har att erbjuda. Men det handlar också om
att låta näringslivet bli en naturlig del av skolans värld och inte bara något
exotiskt som händer 1 gång per termin, utan något som är en naturlig del av
skolans verksamhet.
Levande näringslivspolicy framtagen i
samarbete med företagen
a. En policy som bara ligger och dammar på en
hylla gör inte världen bättre, utan en policy som är framarbetad tillsammans
med näringslivet blir en betydligt mer effektiv apparat som går att använda på
så många sätt. Det handlar också om att en sådan policy, dess innehåll, ska
genomsyra alla ansvariga tjänstemän på kommunen som har kontakt med
näringslivet. Det får inte bara vara på chefsnivå utan det ska vara överallt i
hela organisationen. Målet ska vara kommunicerat och det ska inte finnas något
tvivel om vad målet är för kommunens arbete.
Förenkla den kommunala ärendehanteringen
a. Många kommuner fastnar i det byråkratiska
träsket och skapar vattentäta skott mellan olika förvaltningar och enheter. Det
ska finnas en enkel väg in för företagare som vill etablera sig i din kommun.
Vad som sen händer internt i kommunen ska inte företagaren behöva blanda sig i
utan hen ska bara få ett besked om hur ärendet gått.
Bygg upp det lokala näringslivet genom att
bli beställare och inte producent
a. Mycket av den kommunala verksamheten skulle
kunna utföras av en entreprenör. Allt från städning, matlagning och IT-support
skulle kunna utföras av lokala företagare istället för att kommunen sköter en
verksamhet som de i vissa fall inte är byggda för att utföra själva. På så sätt
kan kommunen göra så att det lokala näringslivet växer och blir starkare plus
att kommunen kan spara pengar genom att företagen kan bedriva samma verksamhet
fast effektivare och med högre kvalitet.
Inför valfrihetssystem
a. Att införa lagen om valfrihet kan i de flesta
fall innebära ett ökat företagande inom främst kvinnodominerande yrken vilket
gör att det lokala näringslivet blir mer mångfaciterat och mer jämställt.
Utveckla upphandlingsprocessen tillsammans
med näringslivet
a. Kommunens upphandlingsprocess kan alltid bli
bättre och kopplat till ett tajtare samarbete mellan kommun och näringsliv kan
ge en mer dynamisk och effektiv upphandlingsprocess som ger fler möjligheter
till det lokala näringslivet när det gäller att kunna få ta del av de
offentliga upphandlingarna som kommunen genomför.
Utbilda kommunens tjänstemän, på alla nivåer,
om företagens betydelse i kommunen
a. En vision om en kommun där näringslivet får
kommunen att utvecklas och växa och där arbetsmarknaden ger utrymme för fler
måste vara väl kommunicerad till alla tjänstemän som har med näringslivsfrågor
att göra. Det ska inte finnas en tvekan om varför kommunen jobbar som den gör
och vilken betydelse näringslivet har.
Träffa företagen kontinuerligt
a. Det absolut viktigaste är att kommunen har en
aktiv dialog med företagen. Att anordna informella träffar som t.ex.
frukostmöten, temakvällar och liknande skapar en bättre atmosfär och ger
dessutom företagarna en chans att prata med politiker och tjänstemän på ett
enklare sätt. (Se punkten om detta hur Solna jobbar)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar