fredag 21 oktober 2011

Beslut om värnskatt och LAS

På bilden: Gustaf Douglas, partistyrelsen

Efter en låååång debatt har stämman fattat beslut: Varken turordningsreglerna eller värnskatten avskaffas. Men utskottet fick bifall för båda sina tillägg till proppositionen:
….”att verka för mer flexibla anställningsformer, där parterna har ett stort ansvar”
…. ”att värnskatten är skadlig då den straffar utbildning och entreprenörskap och bör på sikt avskaffas, samtidigt som skattepolitiken måste vara fördelningspolitiskt balanserad.”
– Jag vill upplysa dem som så starkt protesterar mot partistyrelsen: Vi ska reformera arbetsrätten i samarbete med arbetsmarknadens parter. Anställningsskyddet är inte alls så starkt i Sverige som vissa här vill hävda. Ta inte fram oss som en inlåst arbetsmarknad i en internationell miljö, sade Gustaf Douglas.
Anna Kinberg Batra berömde MUF för många och kloka inlägg i debatten men Oliver Rosengren, MUF Kronoberg svarade så här:
– Jag tackar för berömmet men jag står inte här för att jag är ung och MUF-are. Jag står här för att jag tror på reformerade turordningsregler och för att jag tror att den som är mest lämpad för ett jobb ska ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar